I hjärtat av Kista har en AI-genererad mural, som utmanar gränserna mellan teknik, mänsklighet och konst, uppförts. Den imponerande väggmålningen, som är nära 30 meter hög och nästan 10 meter bred, är ett samarbetsprojekt mellan The Kloud och kulturbyrån Kollektivet Livet. Den välkände svenske muralkonstnären Christofer "Sagie" Siwertz-Svedjeby har förvandlat den AI-genererade designen till ett konstverk. Den ursprungliga bilden utvecklades genom en lång process av "prompting", men det var Sagies konstnärliga touch som gav den digitala skapelsen liv och förvandlade den till ett mästerverk i det offentliga rummet.
Kista, ett centrum för banbrytande teknologi, är den perfekta platsen för ett projekt som förenar konst och teknik. Här finns redan en naturlig samverkan mellan den senaste tekniken och kreativa uttryck.
Vid Grönlandsgatan 51 kan du se det imponerande konstverket på långt håll. Muralen, med sina intensiva färger, drar till sig uppmärksamhet från alla som passerar. Den svenska muralkonstnären ”Sagie” har med sin mästerliga teknik gett liv åt denna bild.

En solig septemberdag
Det är en solig och vacker dag i september när jag möter Sagie framför hans verk nere vid Grönlandsparken. När jag kommer fram har han precis klivit ner från skyliften och torkar svetten från pannan, med sprayfärg på fingrarna. Det börjar närma sig lunch, så vi går ner mot Kista Innovation Park för att äta och prata.
Hur fick du frågan om att skapa det här konstverket?
“Jag blev tillfrågad av Kollektivet Livet om jag kunde göra en design utifrån en AI-genererad bild. Jag fick se bilden innan jag tackade ja, och sen hade jag fria händer att lägga en mänsklig touch på verket. Jag är väldigt teknikintresserad och har lekt med AI tidigare, men jag tycker att AI har en tendens att skapa konstig anatomi och ljussättning. Samtidigt är det spännande.”
Vad var det som gjorde att du kände att du ville göra det här?
”Jag tycker det är jättekul med AI och jag har använt det för designinspiration. Det är ett bra verktyg, men det finns utmaningar – som att det dyker upp saker som inte är logiska. Till exempel antenner och ögon som inte ska vara där.”
Vad kan du tillföra som AI inte kan?
“Jag gjorde förändringar för att det skulle gå att måla konstverket. Jag kan tänka mer logiskt kring anatomi, ljuskällor och vad som fungerar. Visst, det finns printrar som kan göra muralmålningar med sprayfärg i pixelformat, men det finns inget AI som kan måla. Det hade inte varit lika spännande om vi bara hade tryckt en vepa med en datorgenererad bild.”
Hur ser du på AI och konst?
”Det är ett bra hjälpmedel för att samla inspiration och få fram snabba skisser med olika vinklar. Men AI kan inte ersätta illustration eller mänskligt skapande. Det är också viktigt att tänka på att AI är väldigt energikrävande jämfört med en bok, att googla eller andra inspirationskällor.”
Använder du AI i din konstnärliga process?
“Nej, det gör jag inte. Men jag har använt det som inspiration till tatueringar och illustrationer. Däremot har jag inte använt den AI-genererade bilden tidigare.”
Kan AI-genererad konst räknas som konst?
”Nej, jag tycker inte det. AI saknar själ, men det kan vara ett bra designhjälpmedel. Man kan få hjälp att skriva, ta fram bilder och redigera film. Jag har inte sett en verkshöjd inom AI-genererade bilder hittills. Men det kanske ändras inom tre till fem år.”
"Vi står inför en teknikrevolution inom skapande, men jag skulle till exempel aldrig vilja ha en tatuering skapad av en maskin. Det skulle kännas själlöst.”
Hur tror du AI kommer påverka konstscenen i framtiden?
”Jag tror att det kommer finnas en stark motvilja mot AI inom grafisk design och illustration. Och än så länge går det inte att ersätta grafiska formgivare och illustratörer med AI. Men i det långa loppet finns det en risk. Jag tror dock det kommer att dröja ganska länge. Många använder det redan idag. Jag tror att AI kommer påverka alla branscher. Även konst. Det kommer påverka alla aspekter i livet, men jag tror vi är långt ifrån att se ett galleri fyllt med AI-genererade konstverk. Vi står inför en teknikrevolution inom skapande, men jag skulle till exempel aldrig vilja ha en tatuering skapad av en maskin. Det skulle kännas själlöst.”
Tror du att din roll som konstnär kommer påverkas av AI?
”Min roll har redan påverkats. Mina kunder skickar AI-genererade bilder som förklarar deras idéer. Jag använder det som en grund i designarbetet.”
Vem skulle du säga är konstnären bakom det här konstverket?
”Det är en AI-genererad bild, men jag vet inte om jag skulle kalla det konst. Det är en bild. Jag ser det som att jag har ett designuppdrag i Kista.”
Tiden rinner i väg och Sagie skyndar sig tillbaka till konstverket. Väderprognosen för de närmaste dagarna visar på sol och värme, så han måste använda mycket solskydd medan han fortsätter sitt arbete högt uppe på den enorma väggen. Mannen bakom den ursprungliga idén till projektet Alex Mattson Culafic från Kollektivet Livet dyker upp och vi börjar prata.
Hur fick du idén till ett AI-genererat konstverk?
”Vi kände att AI hade nått en punkt där samhället är redo för en debatt om tech och konst. Konceptet var att skapa ett textbaserat konstverk som inte skulle vara för dyrt eller kräva komplex teknik på plats. Sagie är cool eftersom han är en mästare av hantverket. Alla stjärnor stod rätt: konst och tech på en plats där människor är yrkesverksamma inom tech.”
“Sagie är cool eftersom han är en mästare av hantverket. Alla stjärnor stod rätt: konst och tech på en plats där människor är yrkesverksamma inom tech.”
Hur ser du på AI:s potential att revolutionera konst?
”Jag tror AI kommer att förstöra konst. Det vi anser kreativt och nyskapande idag kommer vi behöva omvärdera. Till exempel när Picasso ställde ut kubism för första gången så blev människor chockade. Glitcharna eller ’felen’ som dyker upp i AI-genererade bilder kanske blir en ny konstform. Inte förrän konstnärer kommer lära sig att skapa egna AI:n, så kommer det bli konst.”
Vilka är utmaningarna med att använda AI, och hur möter man dem?
”AI drivs idag av business och pengar, inte av kreativitet. Det är inte innovation utan en remix. Och det är bara tränat på det som redan finns.”
Kan du ge ett konkret exempel på hur du använde AI för att skapa bilden?
”Vi samlade all information från företagen bakom The Kloud i Kista, vilket ger en lokal förankring. Sedan använde vi ChatGPT och Bard (idag Gemini). Vi ställde frågor som ’Hur skulle du visualisera detta?’ eller ’Om detta vore ett konstverk, hur skulle det se ut?’ Sen använde vi Firefly där vi matade in textsvaren. Jag tror det var på sommaren 2023.”
"Vi ville inte blanda oss i processen, så vi lät ett AI prata med ett annat AI, och det var svårt. Till slut fick jag ta bit för bit och mening för mening och testa olika promptar."
Var det svårt att få fram det du ville med hjälp av AI?
”Ja, jätte. Första versionen av Firefly var inte så bra. Vi valde att använda Firefly för att det var kompatibelt med Photoshop och Illustrator. Ett problem var att texterna från ChatGPT blev väldigt långa, men Firefly ville bara ha essensen. Vi ville inte blanda oss i processen, så vi lät ett AI prata med ett annat AI, och det var svårt. Till slut fick jag ta bit för bit och mening för mening och testa olika promptar. Slutresultatet har en tydlig techvinkel samtidigt som det är kostnadseffektivt och hållbart. Det är också vackert för alla i området.”
Räknas detta som konst?
”Ja, det skulle jag säga. Ett konceptuellt konstverk. Andra muralmålare skulle kanske inte hålla med, men det finns en bakomliggande historia. I början av AI, så kunde det bli så här. Men samtidigt så är ju bilden tidlös och inte så realistisk.”
Vem skulle du säga är konstnären bakom det färdiga konstverket? AI? Du? Sagie?
”Det går inte att säga vem som är den exakta konstnären bakom det här verket. Är det människan som ger kommandon till AI-verktyget? Eller är det Firefly som tolkat det? Är det kodaren av AI:t? Det är öppet för debatt. Det vi kan säga är att vi behövde den mänskliga handen för att det skulle bli ett konstverk.”
"Det vi kan säga är att vi behövde den mänskliga handen för att det skulle bli ett konstverk."
Medan AI fortsätter att påverka olika branscher fungerar denna väggmålning som en start för ett samtal om dess roll i att forma framtiden för konst, kreativitet och teknik. Kommer AI att omdefiniera det konstnärliga landskapet, eller kommer den mänskliga touchen förbli oersättlig? Detta konstverk bjuder in till engagemang, reflektion och att delta i denna pågående debatt, samtidigt som det uppskattas av dem som bor och verkar i Kista.
Väggmålningen "Firefly" kan nu ses på Grönlandsgatan 51 i Kista.