Kista_Bridge-16

bridge

Inside Bridge i Kista:

Här får entreprenörer växtkraft!

Kelly Sempangi är barnskötaren som vågade sadla om till kläddesigner tack vare ”Bridge”, ett innovativt showroom där lokala entreprenörer får utvecklas och visa upp sina produkter.
– Det är en enorm möjlighet att få ställa ut sina produkter i ett forum där man tror på entreprenörskap som en förändringskraft och vill att alla ska kunna starta eget på lika villkor, säger Kelly.

Det är tidig decembermorgon när en förväntansfull Kelly Sempangi låser upp dörren till Bridge, handelsplatsen som ser ut som en helt vanlig butik men vill så mycket mer. Som namnet antyder handlar initiativet om att överbrygga barriärer, såväl geografiska som socioekonomiska och kulturella.

– Vi är jättenervösa och inte vana vid medial uppmärksamhet säger Kelly och vinkar fram The Klouds reportageteam till kollegorna som väntar längre in i lokalen. Fyra minst lika nervösa kvinnliga entreprenörer, som tack vare sina lovande produkter fått en plats här på Bridge.

Kista_Bridge-41

Utöver Kelly och hennes varumärke ”Sempangi Collection” – som förvandlar vaxade bomullstyger från olika afrikanska länder till västerländsk high fashion – har vi Nancy Abdu, som med sitt ”Top Style Sweden” förser Järva med guldplätterade smycken för vardag och fest.

Vi har Tava Barivan, tandläkarstudenten som med ett brinnande intresse för kemi och biologi tagit fram en nattkräm som med sheasmör som huvudingrediens reparerar hudbarriären. Snyggt förpackad under varumärket ”La Nouvelle Moi”.

Entreprenör nummer tre, Azadeh Hosseini Akram, har lyckats få in två varumärken på Bridge. ”Long wear design” som erbjuder detaljrika plagg som går hela vägen ner till fötterna för alla årstider, samt massagestudion ”Concrete therapy”, där hon får utlopp för sina färdigheter som utbildad sjuksköterska.

Och sist men inte minst ”FÄRG”, makeupvarumärket som sedan 2022 ägs av influencern Aysha Jones, vars mission är att utmana och förbättra mode- och skönhetsindustrin. Aysha har vunnit flertalet priser för sitt arbete och grundande 2020 även den svenska filialen av människorättsrörelsen Black lives matter.

– Aysha fick tyvärr förhinder, så det är jag som representerar varumärket idag, flikar makeupartisten Milica Zivkovic in.

– Det som utmärker oss som makeup-varumärke är att vi älskar att lära våra kunder hur man ska använda produkterna på bästa sätt. Och vi jobbar hårt för att kunna erbjuda ett sortiment som passar alla plånböcker och skinntyper. Dessutom ervbjuder vi kortare makeupkurser, intensivutbildningar upp till hög nivå och flera inspirationskurser per år för våra återförsäljare och yrkesverksamma i branschen.

Kista_Bridge-9
Kista_Bridge-53

Viktigt att ort och innerstad möts

Vi bjuds in i ett glasat konferensrum dit nu även Amir Sebdani ansluter efter en stressig småbarnsmorgon. Amir är projektledare på BLING Startup där Bridge är ett av projekten. Han berättar att Bridge startades av Deqa Abukar och Adnan Yousuf för att med utgångspunkt i Järva försöka etablera strukturer som de ansåg saknades för lokala entreprenörer.

– Vi tror och hoppas att Bridge manifesterar allt som bör finnas, men inte gör det. En plattform för att göra den typ av affärer som entreprenörerna från orten är strukturellt förhindrade att göra. Mötet mellan ort och innerstad är en viktig pusselbit i verksamheten. Innerstaden sitter på kapital och resurser, medan orten har en enorm potential och kompetens. Genom att möjliggöra möten hos oss hoppas vi kunna sammankoppla dem.

Ytterligare ett syfte med Bridge är att lokalbefolkningen får upp ögonen för entreprenörskap.

– Eftersom Kista Galleria är ett nav i Järvatrakten, med mycket folk i omlopp, kan de lokala entreprenörerna som visas upp också bli förebilder och bana väg för nästa generation.

Kista_Bridge-48

Fokus på entreprenören, inte bolaget

På frågan vad entreprenörerna får hjälp med på Bridge är kvintettens unisona svar ”allt”.

– Till en början handlade det om att vi blev pushade att ens våga satsa på våra idéer. Under resans gång har vi fått allt från praktisk hjälp med att registrera företaget till råd om hur vi ska handskas med kunder och tänka kring innovation och marknadsföring, säger Kelly.

– Precis! Här ligger fokus på att bygga upp oss entreprenörer, inte bolagen. Många inkubatorer fokuserar på att bygga upp idéer och företag. Men om bolaget faller, vad händer då med oss entreprenörer, fyller Azadeh i.

Kista_Bridge-21

“Med tanke på den resa Kista som stadsdel har påbörjat, finns ju enorma möjligheter till nytänkande kring hur man bedriver butikshandel”

Vill förnya butikshandeln

Att entreprenörerna är nöjda med stödet, och väldigt tacksamma för chansen de fått, det är tydligt. Men framtiden verkar mer oviss. Hos Bridge får man plats tills man är flygfärdig. Så vilket är nästa steg för de ungar som är redo att lämna boet?

– Jag brukar kalla mig veteranen i gänget eftersom jag har funnits här sedan maj 2021. Egentligen är jag redo att stå på egna ben, men har inte en chans att betala marknadshyra, inte än. Det skulle behövas ett mellansteg, helst här i Kista, Nancy Abdu.

– Jag håller verkligen med, säger Azadeh. I dessa tider är det riskabelt att teckna ett längre kontrakt. I gruppen pratar vi mycket om hur man skulle kunna förnya sättet att bedriva butikshandel. Hitta lösningar som sänker risken för entreprenören.

– Med tanke på den resa Kista som stadsdel har påbörjat, finns ju enorma möjligheter till nytänkande i frågan, inflikar Kelly och ursäktar sig för att ta en kund.

Klockan närmar sig lunch och butiken börjar fyllas med kunder. Det är dags för redaktionen att tacka för sig. För den här gången.

Kista_Bridge-14
Kista_Bridge-60
Kista_Bridge-3

Updating Kista - more news

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Kista Limitless AB, orgnr. 559325-1829 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata