The_Kloud_Madeleine_Opira-9

changer

Hennes uppdrag:

Att få unga att känna framtidstro

När Madeleine Opira 2012 startade tanke- och handlingssmedjan A million Minds, ville hon utjämna de ojämlikheter som sätter stopp för ungas drömmar. Ett decennium senare har hon hunnit sjösätta ett motivationsprogram för högstadieungdomar och ett digitalt rum där människor möts på lika villkor. En förutsättning för att förändring ska kunna ske ”på riktigt”.

Hon sitter på sitt färgsprakande kontor i Kista NOD. Turkosa väggar, rosa snurrstolar. I taket ett akustikdämpande rött ”paraply” av tuftad ull.

Madeleine Opira är djupt koncentrerad framför datorn, där en fotobok håller på att ta form. En avskedsgåva till de två praktikanter hon hållit under sina vingar en hel termin.

Vi slår oss ner mitt emot och ber henne berätta hur en tjej med ugandiska rötter, uppvuxen i 80- och 90-talens Husby, hittade kraften att först utbilda sig till jurist och sedan starta en tanke- och handlingssmedja.

– Jag har haft förmånen att både studera och jobba som volontär utomlands. Erfarenheter som tydliggjorde hur bra vi faktiskt skulle kunna ha det i Sverige om vi arbetade mer proaktivt. Under en resa till New York såg jag hur en grupp människor i Harlem lyckades skapa förändring ”ur ingenting”. Det fick mig att börja skriva på det som skulle bli boken ”Generation Integration".

The_Kloud_Madeleine_Opira-2

 

Från vänster: Sara Ali, Madeleine Opira och stadsvetarstudenterna/praktikanterna Jakob Bergentoft och Filippa Grainger Staflin.

Järva, en plats full av rikedomar

Boken handlar om integrationens baksida, om hur Sveriges integrationspolitiska utmaningar bör lösas. Madeleine tar med läsaren på en resa genom uppväxten i Husby, som hon upplever som en plats full av rikedomar och tillgångar ingen verkar bry sig om. Insikter som ett år senare skulle resultera i A Million Minds.

– Jag startade en tanke- och handlingssmedja för att visa upp den potential och kapacitet som finns inom miljonprogrammen. Eftersom inkludering måste ske i det allra tidigaste stadiet av ett liv, fokuserar vi på barn och ungas rättigheter.

Målen, berättar Madeleine, är att dels ge unga möjlighet att göra sig hörda, dels skapa en mer nyanserad och verklighetstrogen bild av förorten. På organisationens nylanserade sajt www.förorten.nu, ska det offentliga samtalet om förorten tas till en ny nivå.

– Vi ville skapa rum för en helt annan dialog kring förorten än den som förs i traditionella medier. Vi lyfter viktiga infallsvinklar från experter och forskare men även lokala röster och invånare från hela samhället. Vi tror att detta forum är samtidens nyckel till att skapa förändring, eftersom människor får mötas på lika villkor. En förutsättning för att förändring ska kunna ske ”på riktigt”.

Den välbesökta lanseringsfesten hölls på NOD – en av Madeleines absoluta favoritplatser i Kista.

– Jag är så tacksam över att vi kan ha vårt kontor på NOD – mitt i Kista ICT-kluster. Det är här allting händer. Tankar och idéer sprudlar, förverkligas och blir till satsningar.

lansering_fororten_nu_1
lansering_fororten_nu_5
lansering_fororten_nu_2

Gör konkret skillnad

Under paraplyet A Million Minds finns även initiativet Dream Challenge, som växte fram som ett svar på den stora skillnaden i gymnasiebehörighet som finns bland landets niondeklassare.

– Det var tydligt att ojämlikheterna satte stopp för drömmar och framtidstro. Därför satte vi ihop ett motivationsprogram i tävlingsform för högstadieungdomar i miljonprogrammets förorter, där bland andra Kistabaserade Järvaskolan deltar. Målet är att lyfta deltagarnas gymnasiebehörighet och skapa framtidstro. Forskning visar att en bra start i högstadiet ger en god chans att bryta utanförskap.

Madeleine samarbetar med företag och organisationer som får möjlighet att göra konkret skillnad. Hon uppmanar fler av Kistas företag att delta i projektet.

– Programmet är fyra veckor långt och en eller flera medarbetare engagerar sig i upp till tio timmar. Det finns också en möjlighet att delta i juryn. På så vis är programmet även ledarskapsutvecklande.

"Jag var med i Dream Challenge 2015. När jag förstod att juryn trodde på mig, insåg jag att jag är bra. Och nu tror jag på mig själv. Efter programmet har jag kämpat mer och har kommit in i bättre skola än vad jag först planerade. Jag vill bli advokat. Jag går Natur för att det är en bra grund…”

Kimia, 17 år om Dream Challenge.

The_Kloud_Madeleine_Opira-4

Snäv tårtbit av talangpoolen

På frågan om vad Madeleine tror om framtiden, och utsikterna för mer jämlika förutsättningar, svarar hon ”vi har väldigt mycket arbete framför oss”.

– Regelverken säger att alla ska kunna komma in på arbetsmarknaden, men i verkligheten styr gamla mönster. Inkluderande företag har mycket att vinna. De som förbiser mångfaldsfrågan rekryterar ur en väldigt snäv tårtbit av talangpoolen och riskerar att bli omsprungna av konkurrenter. Vi måste alla börja inse att sam- och framtidens globala affärsmöjligheter kräver bred intern kompetens.

Läs mer om A Million Minds

Det här är Madeleine Opira

Ålder:

42.

Gör:

Författare, jurist och egen företagare. Grundare av tankesmedjan A Million Minds.

Utgivningar:

Boken ”Generation Integration” och medförfattare i antologierna "Bildningsresan" och "Inte en främling".

Utbildning:

Master of Science i Social Business & Entrepreneurship från London School of Economics samt en examen i juridik från Leicester University.

Priser i urval:

Utsedd av TCO till en av Sveriges framtida mäktigaste personer, i kategorin alternativa opinionsbildare. Vid flera tillfällen utsedd till en av årets uppstickare av ShortCut.

Drömmer om:

Ett samhälle där alla unga har lika möjligheter.

Motto:

"Maximum impact, minimal effort”. (Vi är så få, allt vi gör måste få stor effekt).

Idol:

Mamma, hon är min ledstjärna. Imponeras särskilt av hennes sätt att tackla motgångar.

Hobby:

Musik! Sjunger om lycka, kärlek, civilkurage – berättelser från sin egen livshistoria – i “The Awesome Band”.

The_Kloud_Madeleine_Opira-9

Updating Kista - more news

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Kista Limitless AB, orgnr. 559325-1829 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata