Katja Bolander är centrumchefen som älskar utmaningar och som är fena på att känna in vad kunden vill ha. Med uppdraget att skapa en modernare och mer inspirerande galleria påbörjar hon nu en betydande omfördelning av butiksutbudet. Allt för att förenkla för dig som besökare.
– Det var här allt började, berättar en morgonpigg Katja Bolander, när vi sammanstrålar i M.E.E.T. Foodcourt en tidig onsdagsmorgon.
– Foodcourten, mitt i gallerians hjärta, var ett av de första projekten jag tog tag i som ny centrumchef för snart ett år sedan. Målet var att skapa en varm och trevlig miljö, där man både lunchar med kollegorna och bjuder familjen på en lång middag. Helt enkelt en naturlig mötesplats för alla som bor och verkar i Kista. Och precis så blev det, säger Katja och blickar ut över den inbjudande miljön med grönska och varma harmoniska färger.
Vi slår oss ner i en blå soffa och serveras kaffe av restaurang Husmans chef Vesa, en av många uppskattade kollegor i centrum.
Jag ville börja i gallerians hjärta. Förvandla miljön till ett ombonat vardagsrum
Indelning i kvarter ska inspirera
– Förnyelsen av Kista Galleria är en viktig del i den stadsomvandling som Kistaområdet står inför. I 45 år har gallerian varit Järvaområdets kanske viktigaste mötesplats och en knutpunkt för handel och service, säger Katja.
Hon berättar att renoveringen av M.E.E.T. bara är början på den invändiga ansiktslyftning som ska få Kista Galleria att stå stark i konkurrensen från e-handeln och andra köpcentrum.
– Några av de förändringar vi har framför oss är en ”facelift av Modeboulevarden”, som ska bli varmare och trevligare med nya fasader och sittlounger. Vi håller också på att klustra butiksutbudet, vilket betyder att butikerna delas in i olika ”kvarter” efter kategori. Allt för att våra besökare lättare ska hitta det de söker. Ett stort arbete som kommer ta tid, men med hjälp av tydlig kommunikation och inkludering är vår förhoppning att resan blir rolig och smidig, säger Katja.
I skrivande stund pågår renovering av samtliga trapphus, nya sittmöbler har flyttat in i Kistagången och takfönstren har klätts in med ljus träpanel.
Vackra naturupplevelser i gallerian
Vi bryter upp från M.E.E.T. Katja guidar entusiastiskt runt i gallerians olika gångstråk. Vi stannar vid ett av trapphusen i Kistagången där hissarna går upp till vårdcentralen och BVC. Katja visar stolt upp väggar som klätts med ljus träpanel och hissar som folierats med bilder från Järvas ängsmarker och hagar.
– Hundratals Kistabor använder det här trapphuset varje dag. Jag vill att bilderna dels ska inge ett lugn på väg upp till doktorn, dels locka besökarna till nära naturupplevelser. Snart sätter vi upp QR-koder som hänvisar till den faktiska platsen i varje bild.
Vem skulle tacka nej till att få sätta visionen för den här platsens fortsatta utveckling?
Magkänslan tog Katja till Kista
Katja är mer än hemma i ”sin galleria”. Som en sann lokalkändis hejar hon på barnfamiljer, butiksinnehavare och pensionärer som hon lärt känna under sina dagliga promenader.
Men hur hamnade en inbiten Nacka-bo egentligen här, på andra sidan stan?
– Jag gick helt på magkänslan, som sa att jag inte kunde tacka nej när headhuntern ringde. Efter intervjun, som gjordes här i gallerian, var jag överväldigad. Här finns butiker och restauranger av väldigt skilda slag, i en mix man inte hittar någon annanstans i Sverige. Dessutom är Kista Galleria en härlig plats med ett myller av människor – kontorsarbetare och boende – från hela världen. Det gör platsen intressant och spännande. Vem skulle tacka nej till att få sätta visionen för den här platsens fortsatta utveckling?
Ett riktigt galleriaproffs
Men så är ju Katja också ett riktigt galleriaproffs, som aldrig gillat att komma till serverat bord. En förändringsledare ut i fingerspetsarna.
På meritlistan står bland annat olika roller på köpcentrum som Fältöversten, Nacka Forum, Skärholmens centrum, Ringen och Västermalmsgallerian. Närmast kommer Katja från Ica Fastigheter, där hon som kommunikations- och hållbarhetschef gjorde sig erfarenheter av stor betydelse.
– För att ta ett så här gigantiskt förändringsarbete i mål ställs stora krav på intern kommunikation. Man måste skapa förtroende hos det egna teamet och få alla hyresgäster att känna sig inkluderade och hörda i det stök som blir innan allt är på plats. Men jag är som sagt inte alls orolig. Gallerian är öppen som vanligt under tiden och vi ser ett stort intresse, både från shoppingsugna restaurang- och kafégäster och nya hyresgäster som vill etablera sig här, säger Katja.