Hack_your_closet-4254

#closethacker

Hennes uppdrag:

Utmana klädindustrin

Mikaela Larsell Ayesa är 26-åringen som tack vare en semesterromans blev hooked på cirkulär ekonomi. Nu står hon här med succén Hack your closet – en prenumerationstjänst på second handkläder med målet att ifrågasätta hela klädindustrin. 

Det är redan full rulle när vi en tisdagsmorgon i juni kliver in i företagets lokal på Volt kontorshotell i Kista. Hit flyttade Mikaela och hennes 45 anställda 2020, efter en jakt på större lokaler. Symaskiner knackar, kundtjänstpersonal är i samtal och stylister kliver runt med ipads i ena handen och plagg från de många klädställningarna i den andra.

– Flytten till Kista var ingen slump, vi letade aktivt här. Dels för att området är hett och klimatet helt rätt för en start-up, dels för det transportvänliga läget utmed E4:an. Dessutom har min pappa kontor här sedan många år och har alltid pratat sig varm om stadsdelen. Och lokalen nära lastkaj för leveranser och många ljusinsläpp är verkligen perfekt, säger Mikaela och fortsätter berätta hur allt började.

Hack your closet lanserades sommaren 2019 med syftet att motverka två stora problem i klädindustrin: Det växande antalet osålda kläder och det växande antalet oanvända kläder.

Hack_your_closet-4297
Hack_your_closet-4243

– Produktion av kläder står för ungefär en tiondel av de globala utsläppen av växthusgaser. Det snabbaste sättet att sänka utsläppen är att använda samma plagg fler gånger, istället för att köpa nytt. Vår klädprenumerationstjänst går ut på att kunderna varje månad får hem en box med kläder, utvalda av våra stylister, som de får låna i fyra veckor. Boxen skickas tillbaka med samma bud som levererar en ny box. De senaste tolv månaderna har vi skickat ut 20 000 boxar med 100 000 plagg. En cirkulär, delad garderob, säger Mikaela, civilingenjören som tillsammans med serieentreprenören Lisa Gautier kläckte den smarta idén.

När man lyssnar på Mikaela kan man tro att hon drömt cirkulära drömmar sedan barnsben, men som så många andra gånger i livet var ett bananskal inblandat.

– Det var i Spanien, under en termin som utbytesstudent, som jag träffade en kille som var helt insnöad på cirkulär ekonomi. Jag började läsa på om klimatförändringarna och hur cirkulärt tänk kunde påverka och blev helt hooked. Intresset ledde senare till en masterutbildning i innovationsledning och cirkulär ekonomi på KTH.

Hack_your_closet-4276
Hack_your_closet-4219
Hack_your_closet-4281

170 plagg i stället för 3 – ger samma utsläpp

Nyligen tog Mikaela och Lisa reda på, mer i detalj, hur utsläppen förändras när en kund går över till prenumeration.

– En kvinna i Sverige köper i genomsnitt tre nya plagg per månad. De tre plaggen orsakar i snitt utsläpp på 27 kilo koldioxidekvivalenter. En genomsnittlig användare av Hack your closet orsakar utsläpp på 0,8 kilo – för motsvarande användning. I praktiken innebär det att 170 plagg från oss, som du får hemskickade, motsvarar utsläppen från 3 nya plagg du köper själv. Siffrorna är förstås en partsinlaga från oss, men vi har låtit konsultbolaget Miljögiraff granska och verifiera siffrorna. 

Flera dark closets i Europa

Hack your closet driver sin verksamhet i form av två så kallade ”dark closets” – en i Kista utanför Stockholm och en i franska Strasbourg. I praktiken handlar det om stora lagerlokaler där kläderna förvaras, i vissa fall sys om eller lagas, tvättas, och packas. Bolaget vill av klimatskäl öppna flera lager i strategiskt utvalda områden för att kunna nå så många kunder som möjligt med begränsade transportsträckor.

– Vi vill öppna en ny dark closet per år i Europa, med målet att bli Europas största delade garderob. Vi tittar just nu på sex nya marknader; England, Danmark, Nederländerna, Beneluxregionen, Tyskland och Spanien.

Hack your closet har idag 3000 betalande kunder och cirka 10 miljoner i intäkter. Tidigare har de tagit in cirka 25 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Pale Blue Dot, J12 Ventures och Luminar Ventures. Målet är att innan 2023 är till ända ha 5000 kunder.

Hack_your_closet-4203

"Jag ser framför mig att det i varje stad finns klädbibliotek, där du enkelt kliver in och hyr dina plagg på lånekort."

På frågan om hur Mikaela tror att klädindustrin ser ut om tio år, svarar hon att hon hoppas på lagar som innebär att företag måste producera kläder som helt och hållet kan återvinnas.

– Jag hoppas även att konsumenterna har tänkt om och inte längre primärt handlar nya kläder. Jag ser framför mig att det i varje stad finns klädbibliotek, där du enkelt kliver in och hyr dina plagg på lånekort. Och på hotell hänger redan kläder, begagnade förstås, i garderoben som du kanske har provat i en smart VR-tjänst innan du åker. Jag är övertygad om att vi tillsammans kan utmana och förändra klädindustrin. 

Så funkar Hack your closet

Klädindustrin är den näst mest förorenande industrin i världen. Genom en smart prenumerationsverksamhet – som hyr ut begagnade kläder och överlager från butiker – vill startupen Hack your closet stävja slöseriet. Och det är enkelt att gå med. Skapa din profil och få hem en box varje månad som innehåller 4-5 plagg, personligt valda just för dig baserat på din stilprofil. Returnera sedan plaggen & repetera. Ingen bindningstid.

FAKTA: Mikaela Larsell Ayesa

Ålder:

26.

Jobbar som:

Medgrundare och operativ chef på startup-bolaget Hack your closet.

Kul om arbetsplatsen:

Ligger i hett område, perfekt för start-ups.

Bor:

Uppvuxen i Sollentuna men bor nu i Sundbyberg.

Utbildning:

Civilingenjör inom innovationsledning och produktframtagning på KTH.

Prisad:

När amerikanska affärsmagasinet Forbes år 2021 presenterade årets talanglista 30 under 30 Europe var Mikaela en av 30 i kategorin social impact.

Hack_your_closet-4226

Updating Kista - more news

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Kista Limitless AB, orgnr. 559325-1829 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig