När det är dags att kora Stockholms vassaste inom marknad och kommunikation 2022 står Kista för två av fyra finalister i kategorin ”Årets framtidslöfte 2022”: Deqa Abukar och Mikaela Larsell Ayesa. Varför är vi inte förvånade…
När Marknadsföreningen i Stockholm presenterade nomineringarna till galan ”Årets Marknadschef 2022” var det inte bara en utan två(!) av fyra i kategorin ”Årets framtidslöfte” som har sin bas i Kista. Och vi är som sagt inte förvånade. Det är ju fullt av engagerade, kreativa och smarta människor här.
Deqa Abukar and BLING Startup
Många som befinner sig i Kista har redan hört talas om BLING och Deqa Abukar, men för dig som ännu inte känner till dem så kan vi berätta att Deqa är VD för nätverket Bling – ett nätverk som arbetar för att skapa positiv samhällsförändring med hjälp av entreprenörskap.
BLING står för ”Bringing Locals into Innovation and Growth” och rörelsen startade som en reaktion på entreprenöriell segregation och som ett försök att driva positiv samhällsförändring. Man ville motverka utanförskap genom gott ledarskap, entreprenörskap och innovationer.
Bling drivs av entreprenörer och eldsjälar som tror på människors drömmar och förmågor. Man arbetar för att öka människors möjligheter att starta framgångsrika verksamheter genom nätverk, kunskap, erfarna mentorer och annat som kan göra det enklare för många att våga ta första steget. Bling tror på företagande och entreprenörskap som en förändringskraft och vill lyfta fram förebilder och visa att entreprenörskap är en väg att ta även om man bor i ett utanförskapsområde.
Deqa Abukar har till exempel tidigare berättat om den förebild hon ser i sin mamma, som startade ett företag strax efter att hon kommit till Sverige. Utan att varken kunna språket bra eller ha någon egentlig kunskap om svenska banker och lån. Men hon hade drivkraften – och visade på sätt vägen. Deqa har berättat för Situation Stockholm att hon aldrig, med tanke på att mammans förutsättningar varit sämre än hennes egna, känt att hon kan säga att hon själv inte kan.
Utöver BLING Startup består BLING-familjen idag av flera framgångsrika organisationer och initiativ:
- Nätverket Womenisa för kvinnlig utveckling och entreprenörskap.
- Idétävlingen För-orten för att uppmuntra och hitta ortens bästa entreprenör och idéer som förändrar.
- Den urbana knytpunkten Bridge – en plats (i Kista såklart!) för handel, möten och inspiration där entreprenörer får möjlighet att växa.
- Strukturutmanaren Shift, ett samarbete mellan Bling och nyhetssajten Breakit för att förändra och demokratisera flödet av riskkapital.
Nätverket har idag fler än 700 medlemmar och har bidragit till fler än 200 startups.
We rise by lifting others.
BLING
Mikaela Larsell Ayesa and Hack Your Closet
Mikaela Larsell Ayesa är medgrundare till det digitala klädföretaget och stylingtjänsten Hack Your Closet. Hack your closet arbetar med mode utifrån ett hållbart perspektiv. Idén växte fram ur ett missnöje med och en frustration över modebranschens miljömässiga värderingar.
Enligt Forbes, är klädindustrin den näst mest förorenande industrin i världen. Man överproducerar också kläder och kastar bort sådant som blir över. Eftersom det miljömässigt är svårt, för att inte säga omöjligt, att påverka redan genomförd klädproduktion valde man istället att fokusera på de stora problemen med det växande antalet både osålda och oanvända kläder.
Med Hack your closet vill man stävja slöseriet genom en prenumerationstjänst för kläder. Mikaela Larsell Ayesa förklarade nyligen för mode- och livsstilssajten Modette att man tar till vara fina överskottsplagg från olika butiker istället för att låta dem slängas bort. Man har också stylister som letar upp och handplockar begagnade kläder. Man inspekterar, tvättar och lagrar alla kläder för att kunna hyra ut dem – och på så sätt ge konsumenten ett alternativ till att köpa nytt. Som prenumerant får man kläder var fjärde vecka, använder dem, skickar tillbaka och får hem nya. Syftet är att öka livslängden på varje plagg.
Hack your closet utmanar världens näst mest förorenande industri
Målgruppen är kvinnor i åldrarna 18 till 70 år, som gillar kläder men vill tänka mer hållbart. I dagsläget är det de mellan 25 och 35 som är de flitigaste användarna, i slutet av förra året hade man närmare 3000 betalande prenumeranter. Enligt en intervju med grundarna Lisa Gautier och Mikaela Larsell Ayesa på nyhetssajten Breakit har Hack your closets kunder sänkt sina utsläpp med 97 procent. Siffran baseras på detaljerade uträkningar som visar att 170 hemskickade plagg från hyrtjänsten motsvarar utsläppen från att själv köpa tre nya plagg.
Final 12 May 2022
The Kloud-redaktionen vill redan nu gratulera till nomineringarna och säger lycka till inför finalen den 12 maj. Vi hoppas att vi snart kan få till en eller ett par intervjuer med våra framtidslöften.